K † M † B † 2011
My tři králové jdeme k vám,
štěstí zdraví, přejeme vám.
Štěstí, zdraví, dlouhá léta,
my jsme k vám přišli zdaleka.
Z daleka je cesta naše,
do Betléma mysl naše.
Co ty, černej, stojíš vzadu,
vystrkuješ na nás bradu?
Hrdě se k tomu hned přiznal,
že já jsem mouřenínský král.
A já černej vystupuju
a Nový rok vám vinšuju.
A my taky vystupujem
a Nový rok vám vinšujem.
štěstí zdraví, přejeme vám.
Štěstí, zdraví, dlouhá léta,
my jsme k vám přišli zdaleka.
Z daleka je cesta naše,
do Betléma mysl naše.
Co ty, černej, stojíš vzadu,
vystrkuješ na nás bradu?
Hrdě se k tomu hned přiznal,
že já jsem mouřenínský král.
A já černej vystupuju
a Nový rok vám vinšuju.
A my taky vystupujem
a Nový rok vám vinšujem.
"Králové Taršíše a ostrovů přinesou dary,
budou odvádět daň králové Šeby a Seby."
budou odvádět daň králové Šeby a Seby."
babylonští kněží kultu Zarathursty.
Jejich znalost pohybů hvězd a pozornost vůči nim je spojována s proroctvím
z knihy Numeri, kde Balaám předpovídá,
že z rodu Jákobova vyjde hvězda,
nový král Izraele.
z knihy Numeri, kde Balaám předpovídá,
že z rodu Jákobova vyjde hvězda,
nový král Izraele.
Relikviář je zhotoven na konci 12. století
podle návrhu slavného zlatníka středověku Mikuláše z Verdunu.
Svou velikostí a rozsahem je největší a umělecky významný.
Pokud jde o jeho obsah, je to nejambicióznější relikviář ze středověku.
Je vyroben z dubu, zlata, stříbra, smaltu,
má přes tisíc starověkých rytých drahokamů s portréty,
ohněm zlacené postavy, filigránové panely, hlubotisky,
portréty a sloupy, oblouky a profily zdobené emaily.
Postavy po stranách patří apoštolům, prorokům a evangelistům.
Jsou na něm výjevy z dějin spásy od úsvitu času až do Posledního soudu.
podle návrhu slavného zlatníka středověku Mikuláše z Verdunu.
Svou velikostí a rozsahem je největší a umělecky významný.
Pokud jde o jeho obsah, je to nejambicióznější relikviář ze středověku.
Je vyroben z dubu, zlata, stříbra, smaltu,
má přes tisíc starověkých rytých drahokamů s portréty,
ohněm zlacené postavy, filigránové panely, hlubotisky,
portréty a sloupy, oblouky a profily zdobené emaily.
Postavy po stranách patří apoštolům, prorokům a evangelistům.
Jsou na něm výjevy z dějin spásy od úsvitu času až do Posledního soudu.
Tři králové setkali s apoštolem Tomášem, který jim dal poznat učení Ježíšovo.
Po mnoha zkouškách a utrpení se znovu scházejí roku 54
ve městě Sewa (Arménie), kde společně slaví vánoční mši.
ve městě Sewa (Arménie), kde společně slaví vánoční mši.
Krátce na to umírají:
Melichar 1. ledna ve věku 116 let,
Baltazar 6. ledna ve věku 112 roků
a Kašpar umírá 11. ledna ve věku 109 let.
Všichni jsou pochováni do jednoho hrobu.
Svaté ostatky Tří králů podle legendy nalezla sv. Helena,
která je přivezla do Konstantinopole a později darovala milánskému biskupovi.
Ten je uložil v kostele svatého Eustorgia, kde dodnes najdeme jejich sarkofág.
Melichar 1. ledna ve věku 116 let,
Baltazar 6. ledna ve věku 112 roků
a Kašpar umírá 11. ledna ve věku 109 let.
Všichni jsou pochováni do jednoho hrobu.
Svaté ostatky Tří králů podle legendy nalezla sv. Helena,
která je přivezla do Konstantinopole a později darovala milánskému biskupovi.
Ten je uložil v kostele svatého Eustorgia, kde dodnes najdeme jejich sarkofág.
Slavnost Zjevení Páně, svátek Tří králů,
nebo též Epifanie je křesťanský svátek,
který připomíná sebezjevení Boha lidstvu v osobě Ježíše Krista.
Svátek má svůj původ ve východní tradici,
která osavuje návštěvu tří mudrců v Betlémě.
která osavuje návštěvu tří mudrců v Betlémě.
Svátek slavíme 6. ledna.
Tři králové - mudrcové - přišli do Betléma poklonit se Ježíškovi
a přinesli mu dary - zlato, myrhu a kadidlo.
Někteří vykladači spatřují v trojici původní tři lidské rasy vzešlé z Noeho synů,
tři kontinenty starého světa, symbol tří světských řádů (kneží, válečníků a pracujících),
dále tři stádia lidského života (mládí, dospělost, stáří)
nebo podoby času (minulost, přítomnost a budoucnost).
Zlato
bylo odjakživa cenné.
Kadidlo
bylo ve středověku rovněž cenným zbožím.
Užívalo se běžně z důvodů hygienických, jeho vůně překryla nedobré pachy,
zmenšovalo nebezpečí infekce.
Člověk chtěl zahnat nejenom pachy a nemoci, ale také vlivy démonické moci.
Pravým kadidlem se rozumí vonná pryskyřice z kůry stromu Boswelia,
rostoucího na jihu Arabského poloostrova,
na ostrově Sokotra a v severním Somálsku.
Člověk chtěl zahnat nejenom pachy a nemoci, ale také vlivy démonické moci.
Pravým kadidlem se rozumí vonná pryskyřice z kůry stromu Boswelia,
rostoucího na jihu Arabského poloostrova,
na ostrově Sokotra a v severním Somálsku.
Myrha
je pryskyřice a je tvořena sušenou mízou stromu Commiphora
ze Somálska a východní části Etiopie.
Tvoří složku parfémů a kadidla a ve starověku byla velmi ceněna.
Ve starém Římě byla ceněna na pětinásobek ceny kadidla,
které bylo později daleko populárnější.
V katolických zemích se o svátku Zjevení Páně
píše posvěcenou křídou na dveře domů
K † M † B † 2011
Christus mansionem benedicat.
Kristus ať obydlí žehná, ať Kristus požehná tomuto příbytku.
Tři křížky symbolizují Nejsvětější Trojici - Otce, Syna a Ducha Svatého.
Tři králové nebyli nikdy oficiálně svatořečeni,
avšak jsou uctíváni jako patroni poutníků a hříšníků.
Mappa Mundi - středověká mapa světa,
z roku 1234, v jejím středu je samozřejmě Jeruzalém.
Miloslav Kardinál Vlk
o liturgickém svátku Tří králové:
A na závěr si ještě zazpíváme s malými koledníčky všechny sloky!
Žádné komentáře:
Okomentovat